Nyt fra Ejendomskontoret

April 2024

Nyheder fra Driften

ved Danny Stilling, ledende ejendomsmester

Nyt fra driften

Bemanding
Så er vores nye driftssekretær Karina landet. Jeg tænker de fleste kan sætte sig ind i, at Karina sover rimelig godt, da mængden af information hun skal absorbere midt i byggesagen, er ret voldsom. Når det så er sagt, så kører hun på, med krum hals, så jeg har en forhåbning om, at mange allerede, har snakket med Karina i telefonen og fornemmer at hun er på vej. Karina har en del års erfaring fra lignende stilling, så jeg er slet ikke i tvivl om, at hun vil blive en stor gevinst for Hyldespjældet.

Næste del af "nyt for driften" er så den del, jeg er enormt ærgerlig over at skulle skrive. Jeg har fået tilbuddet om at prøve kræfter i et andet boligselskab, hvor jeg bliver en del af en drift sammenlægning, på flere afdelinger hvor 2 af dem læner sig op af nogle store renoveringsopgaver. Det har jeg simpelthen ikke kunne sige nej til.

Hyldespjældet er uden sammenligning den arbejdsplads, der har fyldt mest, på den positive hylde i hele mit arbejdsliv. Selvfølgelig har der været frustrationer og dage, hvor tingene var knapt så lyse, men for pokker jeg har været i tvivl, om jeg var i gang med at lave et stort selvmål i min beslutning. Jeg har dog lavet ret så mange selvmål i mit liv og flere af dem, har i sidste ende bare gjort "kampen mere spændende". Så nu tager jeg chancen.

Jeg vil godt takke hele afdelingen for en fantastisk tid. I skal vide, at Hyldespjældet er meget svær, at sammenligne med andre afdelinger, som jeg kender til. Jeres måde at behandle hinanden på, jeres frivillighed, den store aktivitetslyst og generelle fokus på, at fællesskab er vejen frem til et lykkeligt liv. Jeg håber I formår at værne om det, for det er i den grad unikt.

Til alle jer frivillige, hold op hvor er I seje. Jeg håber, resten af Hyldespjældet bare en gang imellem giver jer et klap på skulderen, for alt det I gør for fællesskabet. Til bestyrelsen, mange tak for et fantastisk samarbejde og tak for overbærenheden når jeg har fejlet. Det har været en sjov rejse.

Jeg håber, jeg får lov til at komme forbi fra tid til anden til fællesspisning om onsdagen, så jeg kan se afdelingen "efter NCC".

Varmekurveændring
I skrivende stund, er vi LIGE gået i gang med tilretningen af varmekurver, som tidligere lovet. Vi tror, vi har fået pudset de fleste opstartsfejl af, så vi kan køre planen igennem, så vi ender med at få fintunet alle boliger. Vi forventer at være hele vejen rundt i starten af maj, selvom vi nok må forvente, at der smutter nogle aftaler undervejs. Dem håndterer vi så efterfølgende. Sidder du nu og læser dette og tænker "De har S.. da ikke været hos mig" så hiv endelig fat i ejendomskontoret, så vi kan tjekke, om der er sneget sig en smutter ind.

Skimmel
Igennem byggesagen, har vi håndteret en meget stor mængde skimmelsager af forskellig art. Der er sager, forbundet med vandskader, der er sager, som først er dukket op, efter skabe og andet indbo, er blevet rykket ifm. Byggesagen. Det har været voldsomt, men I skal forsikres om, at vi i driften, faktisk ser det som en positiv ting, når vi får hænderne i disse sager. Vi sigter efter at gøre vores til, at I har nogle gode sunde boliger at bo i. Så sidder du med tvivlen, om det er skimmel, du har fundet i din bolig, så hiv fat i os med det samme, så vi kan få set på det.
Den type vi desværre støder ind i mere og mere, det er skimmel, der opstår grundet beboeradfærd. Det lyder så negativt, men det er nu den betegnelse, det får, når der beskrives, hvordan man som menneske begår sig i sin bolig. Med nye vinduer og døre, er risikoen for fugt i boligen steget markant og det kræver, at der er styr på ventilation og udluftning. Vi har mange steder sat en midlertidig logger op, som aflæser fugt, temperatur og CO2, som kan gøre os kloge på, om vi kan give en rådgivning omkring indeklima. Vi har indkøbt en god portion loggere, så vi kan hjælpe så mange som muligt, til at få et overblik over, hvordan det ser ud. Vi tænker, I alle helst vil have et sundt indeklima, og gør hvad I kan for at holde det sådan. Hiv fat i os, hvis vi skal sætte en undersøgelse i gang. Så kan vi se på tallene sammen.

Hjertestarter
Vi har fået sat gang i den nye hjertestarter, der er placeret ved Genbrugsgården, så vi nu har 2. Den anden er placeret ved vaskeriet.
I den forbindelse, har en lang række klunsere & frivillige fra beboerhuset været på kursus i 1 hjælp & brand. Jeg håber inderligt, at kurset har været spild af penge og den nye viden aldrig kommer i brug. Men hvis uheldet skulle ske, så er der nu en lang række beboere, som måske kan være med til at redde et liv. Tak for deltagelsen, det giver lidt ro i maven 😊

Helhedsplanen
Vi bruger ret meget energi i driften på, at få klarhed over hvilke adresser der er overgået til normal drift, så vi igen, kan få håndteringen ind i driften. Man kunne måske tro, at det letter vores arbejde, at byggesager bliver henvist til NCC, men det er faktisk ikke tilfældet. Vi vil helst have fat i alle elementer i jeres boliger, så vi kan fortsætte vores planlægning om den vedligeholdelse, som sikrer jeres boliger, så vi håber snart, det kan lykkes. Mange af jer, har oplevet at blive kastet frem og tilbage, og det beklager jeg meget, for det tror jeg, vi alle kender som værende enormt frustrerende. Vi er der ikke helt, men vi er tæt på at få klarhed over de sidste elementer, så vi også kan servicere de udfordringer.

For/bagbede
Så varer det ikke længe, før vi igen begynder at sætte fokus på afdelingens for/bag bede. "Ja hvordan pokker gør I lige det, med den byggesag", kan spørgsmålet let lyde. Det er rigtigt nok en noget vanskelig sag, som vi har bøvlet længe med. Fokus er i bund og grund, kun at sikre, at alle boliger ser ud til at blive "passet". Vi bakker op om ønsket om biodiversitet og tanken om, at der skal være plads til alle. Kombineret med, at der samtidig skal være plads til naboen og et stillads hist og pist. Så dette skriv, blot en reminder om, at ca. 15 maj, går driften sin første tur rundt. Vi sender selvfølgelig en hilsen til dem, vi godt vil minde om pasningen og skulle den ramme dig, og du ikke er enig, så kom forbi kontoret, så vi kan få en snak om det. Det er som sagt en svær opgave, og vi er også kun mennesker.

Et ønske om et godt forår til jer alle.


 
SMS løsning i Hyldespjældet
Vi har annonceret mange gange omkring emnet, så hvis du allerede har fået denne, så beklager jeg gentagelsen.
Vi bruger SMS til mange ting, men fællesnævneren er, at vi bruger den til emner, som kun er gavnlig for dig som beboer.
Eks. forsøger vi at bakke NCC op i alle deres varslinger. Når de sender en varsling, giver de os i driften besked. Så sender vi en sms til de pågældende adresser, så man lige bliver mindet om at kigge i postkassen. Har vi en uforudset skade på rør, strøm eller andet, så sender vi en SMS til de berørte adresser osv.
Du kan let tilmelde dig sms løsningen i Hyldespjældet her: www.bo-vest.dk/sms
Skulle du senere flytte fra Hyldespjældet, kan det fravælges meget let igen.